Personer
I vyn Personer hanterar du information om anställda. Sådana är till exempel identifieringsuppgifter, den modell för beräkning av arbetstid som används, ingående balanser, hanteringsrättigheter och personens användningsrättigheter.
Lägga till eller ta bort en person
Lägg till en person
För att lägga till en person börjar man med att trycka på knappen Lägg till person, varefter de nödvändiga uppgifterna matas in.
Systemet behöver åtminstone ett personnummer och ett för- eller efternamn på personen.
Dessutom ska Egen användargrupp väljas så att personens uppgifter kan behandlas även efter lagring.
Ta bort en person
Personen tas bort genom att trycka på knappen Ta bort person.
OBS! När en person tas bort raderas alla deras data och händelsehistorik permanent och kan inte återställas.
Personer
I listan Personer till vänster väljer du den person som du vill visa. Du kan begränsa vyn medhjälp av ett filter eller en sökning.
Hämta en lista överpersoner
Under personlistan finns knappen Ladda ner personlista, som gör att du kan spara eller skriva ut grundläggande information om personer. Spara i PDF-, Excel- och csv-format.
Personuppgifter
Personnummer
Systemet genererar automatiskt ett personnummer för varje person. Du kan dock ändra det till det du vill genom att ange ett nytt personnummer i fältet.
Om arbetstidsuppgifter exporteras till ett externt lönesystem är identifieringskoden oftast personnumret. Personnumret ska då vara detsamma som i lönesystemet.
Efternamn och Förnamn
Personens namn.
Tilläggsuppgifter
Lägg gärna till ytterligare information. Tilläggsuppgifterna kan vid behov inkluderas i dataexporten.
Identifieringsmetoder
En person kan ha flera sätt att identifiera sig. Fingeravtryck, identifikationskod och RFID-tagg används för stämpelapparater och passerkontrollläsare, användarnamn och lösenord vid inloggning till en webbläsarversionen eller Windows hanteringsprogram.
Redigera fingeravtryck
En persons fingeravtryck sparas med hjälp av en fingeravtrycksläsare som ansluts till din dator. Knappen Redigera fingeravtryck öppnar fönstret för lagring av fingeravtryck, där fingeravtryck kan sparas.
Fingeravtryckslagring är endast möjlig på en Windows-dator. Annars kan fingeravtryck sparas med hjälp av stämpelapparaten.
Identifikationskod
Identifikationskoden kan antingen matas in direkt i fältet eller så kan man låta systemet generera koden genom att trycka på knappen Slumpmässig kod. Längden på identifikationskoden är systemspecifik, kontakta Deltabit om du vill ändra standardlängden på identifikationskoden.
RFID-identifierare
Om du använder nyckelringstaggar kommer, anknyts taggen till personen här. Klicka med muspekaren i fältet och lägg taggen över RFID-registreringsläsaren som ansluts till din dator.
Användarnamn
Det användarnamn som används för att logga in i webbläsaren och hanteringsprogrammet.
Lösenord
Personens första lösenord skapas här. Personen kan ändra sitt lösenord i webbläsaren efter att ha loggat in från huvudmenyalternativet Byt lösenord.
Tillåtna identifieringsgrupper
I delen för Tillåtna identifieringsgrupper ges en person rätt att göra arbetstidsregistreringar, gå genom dörrar eller logga in i systemet.
Tillåt identifiering genom att välja önskade alternativ. Alternativen är kundspecifika.
Personer som har någon identifieringsmetod vald, räknas in i det antalet personer som faktureringen baseras på.
Tidsbegränsningar
Om du undantagsvis vill begränsa början eller slutet av en persons identifieringsrätt, kan du ställa in tidsbegränsningar för det här.
Andra inställningar
Egen användargrupp
Anger vilken grupp personen tillhör administrativt, det vill säga vem som har tillgång till personens uppgifter. Det här alternativet påverkar inte inställningarna för arbetstidsberäkning.
Avdelning
Fritt att angivbar information som kan användas för att begränsa sökningar.
Arbetstidsgrupp
Bestämmer vilka regler för arbetstidsberäkning som används. Används också för att välja vilka händelsetyper för arbetstidsregistrering som ska visas för en person, och i konfigurering för dataexport. Med knappen med tre punkter kan du ange ett ändringsdatum för byte av grupp.
Dimension
Allokering av arbetstidsuppgifter, enligt t.ex. kostnadsställe. Med knappen med tre punkter kan du ange ett ändringsdatum för byte av dimension.
Saldoberäkning
Systemet låter dig följa upp saldot för olika löneslag. Om du vill ha uppföljning för ett saldo måste du ange ett startdatum för beräkningen och ett startsaldo. Det görs här.
Om saldot ändras kan du lägga till ett nytt startsaldo och dess nya startdatum genom att klicka på+-knappen. På så sätt kan du granska gamla saldon på rapporten enligt det tidigare standardsaldot fram till datumet för ändringen.
Om samma löneslag har flera startdatum för saldot visas endast det senaste som standard. Alternativet Visa alla visar även tidigare startsaldon.
Arbetsskiftsplanering
Om företaget har i bruk arbetsskiftsplanering, anges personens grundläggande uppgifter i den här delen. Om arbetsskiftsplanering inte är aktiverat visas inte dessa bestämningar.
Egna färdigheter
Du kan tilldela olika färdigheter till en person och vid behov ge start- och sluttider för dem. I planeringen används färdigheterna för att säkerställa arbetsskiftens kompetensbehov.
Skiftsgrupp
I arbetsskiftsplaneringen kan man också flytta människor till arbetsskift som en grupp. Skiftsgruppen avgör vilket skift personen tillhör.
Standard uppgift för skiftet
Från en persons färdigheter du välja den standarduppgift som personen kommer att väljas för när han eller hon läggs in till i ett skift, om färdigheten är den kompetens som krävs förskiftet.
Hanteringsrättigheter
En persons hanteringsrättigheter bestäms utifrån två frågor: vems uppgifter och vilka uppgifter personen hantera. För att en person ska få tillgång till andras uppgifter är båda obligatoriska.
I delen för Hanteringsrättigheter definieras dessa rättigheter, det vill säga vilken/vilka användargrupper personen har tillgång till och vad personen får göra.
För att definiera rättigheterna till dina egna uppgifter räcker det med att endast definiera användningsrättigheter.
Närmare anvisningar för hur du definierar hanteringsrättigheter hittar du här: Hanteringsrättigheter
Användargrupper
Vilka grupper personen har tillgång till.
Identifieringsrättigheter
Till vilka identifieringsgrupper en person kan bevilja identifieringsrättigheter.
Skiftplaneringsgrupper
Skiftplaneringsgruppen definierar vilka skift som visas i planerarens vy. Här väljer du vilka grupper som ska vara synliga för personen. Det här alternativet är bara synligt om ditt företag har arbetsskiftsplanering i bruk.
Användningsrättigheter
Detaljerade val om vad en person får göra. Kom också ihåg att välja de användargrupper vars uppgifter personen får hantera. Användargrupper behövs inte om personen endast hartillgång till sina egna uppgifter.