Hantering av användningsrättigheter
I Deltabit Gatekeeper kan du ge enskilda personer rättigheter att behandla andras data. Rättigheter hanteras i vyn Personer.
Rättigheterna baseras på användargrupper. En grupp väljs för varje person, som de hör till under Egen användargrupp. Administratörer får i sin tur åtkomst till specifika grupper under Hanteringsrättigheter och specificeras vilken information som de får hanetra.
Val av personens egna användargrupp
Egen användargrupp -valet avgör till vilken grupp personen hör. Ens egen användargrupp har inget inflytande över vilkas uppgifter personen i fråga får hantera. Denna information är obligatorisk.
Om personen inte har en användargrupp är profilen endast synlig för Deltabit.
Hanteringsrättigheter
I delen för Hanteringsrättigheter definieras vilka rättigheter en person har över sina egna eller andras data.
För att kunna behandla data är det nödvändigt att specificera både vems data som kan hanteras (användargrupper) och vilka data som kan hanteras (identifieringsrättigheter, användningsrättigheter eller skiftplaneringsgrupper). Det räcker alltså inte med att bara ha rättigheter för ett område.
Andra personers rättigheter kan bara ändras av någon som har alla rättigheter under Användningsrättigheter.
Hanteringsrättigheter - Användargrupper
Avgör vilka användargruppers uppgifter som personen har rätt att hantera.
En person kan ha rättigheter till en eller flera grupper. Till exempel kan semestervikariat hanteras genom att ge vikarier rättigheterna även till den grupp som ska ersättas under semestern.
Grupper kan byggas upp på ett trädliknande sätt, vilket innebär att rätten till en grupp på högre nivå automatiskt ger rätt till lägre grupper inom samma bransch.
Om du vill att en person endast ska ha tillgång till sin egen data lämnar du alla användargrupper avmarkerade under Användargrupper. I det här fallet har de bara tillgång till den data som de har beviljats rättigheter till under Användningsrättigheter.
Hanteringsrättigheter– identifieringsrättigheter
Om det finns enheter i systemet kan rätten att identifiera sig vid dessa hanteras enligt grupper, som innehåller vissa enheter.
Under Identifieringsrättigheter ges en person rätt att bevilja identifieringsrättigheter till andra användare under Tillåtna identifieringsgrupper.
Hanteringsrättigheter -Skiftplaneringsgrupper
Det här alternativet är endast synligt om företaget använder arbetsskiftsplanering. Anger vilka skiftplaneringsgrupper som är synliga för personen i arbetsskiftplaneringsvyn.
Det här alternativet ä endast synligt om företaget använder arbetsskiftsplanering.
Hanteringsrättigheter -Användningsrättigheter
En persons rätt att hantera sina egna eller andras uppgifter kan hanteras i detalj via vyn under Användningsrättigheter.
Under Användargrupper behöver man utöver användningsrättigheter alltid välja de personer vars uppgifter personen får hantera.
Granska egna arbetstidshändelser
Personen kan se sina egna arbetstidsregistreringar i stämpelapparaten eller i webbläsarens stämplingsvy.
Redigera egna arbetstidshändelser
Personen kan redigera eller lägga till sina arbetstidsregistreringar i webbläsarens stämplingsvy.
Granska andras arbetstidsrapporter
Personen kan se arbetstidshändelser för personer i de användargrupper som är tillåtna för dem.
Andras arbetstidsrapporter
En person kan redigera, lägga till och godkänna arbetstidshändelser för andra personer som tillhör de användargrupper som är tillåtna för dem.
Egna arbetstidsrapporter
Sektionen Arbetstidsuppföljning visas i webbläsarenvyns huvudmeny och personen kan se sina egna arbetstidsrapporter.
Andras arbetstidsrapporter
Sektionen Arbetstidsuppföljning visas i webbläsarenvyns huvudmeny och personen kan se arbetstidsrapporterna för personer i de användargrupper som är tillåtna för honom/henne.
Granska egna passerhändelser
En person kan se sina egna händelser i sektionen Händelser som visas i webbläsarens huvudmeny.
Granska andras passerhändelser
En person kan granska passerhändelser för personer i användargrupper som är tillåtna för dem i sektionen Händelser i webbläsarvyn.
Redigera egna personuppgifter
Sektionen Personer visas i webbläsarens huvudmeny och personen kan ändra sina personuppgifter.
De kan bara ändra sina hanteringsrättigheter om de har fullständiga rättigheter under Användningsrättigheter.
Redigera andras personuppgifter
Sektionen Personer visas i webbläsarens huvudmeny och personen kan lägga till personer och ändra information för personer i de användargrupper som är tillåtna för dem, till exempel fingeravtryck, identifikationskoder och användarnamn.
De kan bara ändra personers hanteringsrättigheter om de själva har fullständiga rättigheter under Användningsrättigheter.
Närvaroinformation
Sektionen Närvaroinformation visas i webbläsarens huvudmeny. En person kan följa upp närvaroinformationen för personer i de användargrupper som är tillåtna för honom/henne.
Exportera data
Knappen Exportera data visas i arbetstidsuppföljningens sökresultatvy. Det gör det möjligt för en person att exportera data till externa system, t.ex. lönesystem.
Knappen visas endast om systemet har konfigureringar för dataöverföring.
Se arbetsskiftsplan
Sektionen Arbetsskiftskalender visas i webbläsarens huvudmeny. Personen får se sina planerade arbetsskift.
Sektionen Arbetsskiftsplanering visas i webbläsarens huvudmeny. En person kan se arbetsskiftsplanen för de personer som hör till de användargrupper som han eller hon har rätt till.
Det här alternativet är endast synligt om företaget har arbetsskiftsplanering i bruk.
Redigera arbetsskiftsplan
Avsnittet Tjänsteplaneringvisas i instrumentpanelens huvudmeny. En person kan göra arbetsskiftsplaner förpersoner i användargrupper som är tillåtna för dem.
Det här alternativet är endast synligt om företaget har personalplanering på plats.
Lägga till egna frånvaroförfrågningar
Knappen Lägg till frånvaroförfrågan visas i webbläsarens stämplingsvy och personen kan lägga till frånvaroförfrågningar.
Funktionen för frånvaroförfrågningar är ett betalt tillägg.
Godkänna egna förfrågningar
En person kan godkänna sin frånvaroförfrågan i webbläsarens stämplingsvy.
Funktionen för frånvaroförfrågningar är ett betalt tillägg.
Granska andras förfrågningar
Sektionen Frånvaroförfrågningar visas i webbläsarens huvudmeny. En person kan visa frånvaroförfrågningar från personer i de användargrupper som är tillåtna för dem.
Funktionen för frånvaroförfrågningar är ett betalt tillägg.
Redigera/godkänna andras förfrågningar
Sektionen Frånvaroförfrågningar visas i webbläsarens huvudmeny. En person kan redigera och godkänna frånvaroansökningar från personer i användargrupper som är tillåtna för dem.
Funktionen för frånvaroförfrågningar är ett betalt tillägg.
Dörrkontroll
En person kan följa upp statusen för de dörrar som är anslutna till systemet.
Valet visas endast om det finns dörrar i systemet.
Dörrstyrning
En person kan öppna och stänga låsen som är anslutna till systemet.
Valet visas endast om det finns dörrar i systemet.
Exempel på typiska rättigheter för en förman
Med hjälp av nedanstående rättigheter kan en person hantera sina egna uppgifter enligt följande:
- Granska sina egna arbetstidshändelser och rapporter, men inte redigera eller lägga till dem i efterhand.
- Lägg till egna frånvaroförfrågningar, men inte godkänna dem.
Andras information kan personen hantera enligt följande:
- Hantera information för personer vars egen användargrupp är Team B. Han är med andra ord gruppens förman.
- Han eller hon kan göra följande med personuppgifterna i Team B:
- Granska, korrigera, lägga till och godkänna deras arbetstidsregistreringar.
- Granska deras arbetsskiftsplanering, men inte redigera denna.
- Granska, redigera, lägga till och godkänna deras frånvaroförfrågningar,