Låsning av exporterade data

Systemet har en funktion som gör det möjligt att låsa exporterade data så att de inte längre kan redigeras. Data kan även markeras som exporterade manuellt, vilket innebär att låsning är möjlig även utan att data faktiskt exporteras.

När låsning av exporterade data är aktiverad och data har markerats som exporterade, får användaren ett meddelande om att redigering inte är möjlig om de försöker redigera uppgifter.

I Deltabits system finns tre olika typer av export: export av arbetstidsdata, export av arbetsfaser och projekt samt export av händelser. Om en händelse markeras som exporterad i någon av dessa, låses den i hela systemet.

Inställningen är systemomfattande och aktiveras av Deltabit. Om du vill ta inställningen i bruk, kontakta Deltabits support: [email protected]


Markering av data som exporterade

Det finns två sätt att markera data som exporterade:

1. Markera data som exporterade efter export

Efter export av arbetstid eller arbetsfaser och projekt frågar systemet alltid om uppgifterna ska markeras som exporterade. På så sätt kan du vid varje export välja om data ska markeras som exporterade eller inte. Om automatisk export av händelser används, väljs exportmarkeringen i exportinställningarna.

2. Markera data som exporterade manuellt

Data kan också markeras som exporterade manuellt. Det görs genom att högerklicka på en person, ett arbetspass eller en händelse och välja i den meny som visas, beroende på vy, antingen Markera person, arbetspass eller händelse som exporterad.

Då markeras, beroende på vy, antingen alla personens händelser inom sökintervallet, alla händelser i arbetspasset eller en enskild händelse som exporterade.

Om låsning av exporterade data är aktiverad kan dessa händelser inte längre redigeras.

Exporterade data är markerade med en grön exportikon. Exportkolumnen visas endast om Visa exportstatus är aktiverat i sökresultaten.



Redigering av låsta data

Om det ändå finns behov av att redigera exporterade data, kan detta göras genom att manuellt ta bort exportmarkeringen från händelsen.

Endast personer med behörigheten Exportera data i personliga rättigheter i Personer-vyn kan ändra exportmarkeringen.

Ta bort exportmarkering manuellt

Exportmarkeringen tas bort genom att högerklicka på en person, ett arbetspass eller en händelse och välja i den meny som visas, beroende på vy, antingen Markera person, arbetspass eller händelse som ej exporterad.

Då tas exportmarkeringen bort från, beroende på vy, antingen alla personens händelser inom sökintervallet, alla händelser i arbetspasset eller från en enskild händelse.